SYKLIST I VINTEROPPLAG.

Kjære Ordfører i Oslo.

Dette er et åpent brev til deg fra en Osloborger som elsker byen hun bor i og ønsker å ta HELE  storbyens mangfold i bruk. Som ser etter spesial- butikker være seg i nærmiljøet eller i andre spennende bydeler. Man vil bli kjent i sin by, se variasjoner i menneskemylderet, ta til Grunerløkka og Grønland eller Kampen. Ikke som turist, men som innbygger, som Oslomenneske.

Nå skal du få vite hvordan en beboer nærmere 80 år opplever trafikkhverdagen en vanlig fredag.

Nå går det ikke lengre å sykle, ser du . Det er november-glatt og vintermørkt og kuldegrader. Kropper i Den Tredje Alder med gikt både foran og bak setter nå sykkelen i vinteropplag. Kald luft kommer inn på rare steder. Å pansre seg inn i stive klær, med hansker på rattet og ull under hjelmen – gammel kropp blir bare stivere og tyngre. Det går ikke lengre!

I beste fall kan man se etter tørr asfalt og mild sol om 4 måneder!!

Så hva gjør man så når du og alle dine bystyrepolitikere strammer inn på privatbilbruk. Dere forlanger jo at vi skal sykle, skal vi. Eller gå. Eller reise kollektiv.

Idag  skal enkefruen handle mye og tungt. Det går mot helg og hjemmehygge for noen og enhver. Først avsted for hvite lys til peis og staker hos Kolseth på Briskeby. .Tunge greier!  Så til økologisk ( les økumenisk ) grønnsaks-butikk på Sagene,. Videre hente 2 nye bøker hos Tronsmo. Siden man samler på fiskehandlere, ble det rakfisk med tilbehør hos Georg. A Nilsen, og julekake og brød hos Baker Hansen. Blomster hos Finn Schøll og endelig flasker med øl til seg selv og gjester i en  enkel Rema i strøket. Rødvin til søndagsmiddagen på ElisenbergPolet. Heldigvis har man hjortestek i frysen, så tungt kjøtt slapp man å bære med .

-Så trengte fruen å gi  kroppen sin treningsøkt på 1-1/2 times innsats på Artesia på Majorstuen. En stor og trygg privatbil førte meg og varene omsider hjem til indre gårdsparkering.

Kjære Ordfører – alt dette gjennomfører enkefruen på Frogner pr. el-sykkel hele sommerhalvåret. Da kan man også sykle til VIPPA for lunsj. Og til kirke og grav i Ullern på søndag. Så kom ikke der – man er da miljøbevisst!

Hvis du nå har fulgt reisemønsteret denne novemberdagen – hvordan mener du man kan gjennomføre alt dette med buss eller trikk ? Henviser du en voksen Osloborger til å kjøre med sin bil til CCVest eller et annet kjøpesenter på Majorstuen eller til Jacobs på Ekeberg? Liker du en by hvor det bare er kaffelattekafeer og klesbutikker for tilfeldig shopping i hele sentrumsområdet? Eller gallerier og frisører? Hvor ingen spesialforretning i lys, i fisk, i ost, i bok , i musikk og grønnsaker finnes mer? Hvor vidunderlig isenkrambutikk i Bogstadveien snart ikke lengre kan hjelpe deg med strykebrettet eller tung jerngryte? Du kan jo ikke ta trikken for det?

Nei. kjære Ordfører. Vi trenger privatbilen vår ! . Ikke for å parkere i timesvis, men for i løpet av formiddagen gjøre variert og fornuftige innkjøp i 10 minutters-intervaller. korttidsparkering gatelangs for raskt ut og raskt inn.

Som asfaltmenneske og tidligere kinodame trives jeg i trengsel. Mylderet på Grønland med nye og gamle landsmenn og etnisk blanding i alle aldre- og for ikke å snakke om Hegdehaugsveien/Bogstadveien som er den travleste , triveligste, mest levende lengste by- gate i Oslo hvor det går både trikk og bil og sykkel og fotgjengere ! Masse folk hele døgnet .

Der treffer man oss som bor i Oslo, som gjør nødvendige, vanlige innkjøp og er travle i hverdagen.På Birkelunden triller bymødre sine barnevogner og eldre mennesker småhandler naturlige varer.  . På Carl Johan har vi gjester og turister. Der spasere folk. På Aker Brygge det samme -der er man  på Oslo-besøk både fra inn og utland. Eller treffer forretningsforbindelser og kollegaer for lunsj på de utallige spisesteder.

I håp om at du. kjære Ordfører, tar med deg videre på gruppemøter og bystyremøter og partimøter denne fredagshilsen fra virkeligheten. Privatbilen- – for all del og mer enn gjerne så miljøvennlig som bare det – MÅ få frakte oss i hverdagen. Vi skal bo og trives og handle og leve i fellesrommet . Trikk er storartet, T-banen enda bedre, buss er smidig og nødvendig , og alle og enhver bør prioritere kollektivt så ofte vi kan. Billig er det også  særlig med tanke på at vi betaler for dette over skatt og avgift bare mens vi sitter hjemme i godstolen.

Men privatbilen skal da ikke bare frakte oss på hytta i helg og ferie? Den skal kunne brukes i byen vår – vi har 4 lange, mørke, glatte vintermåneder. Minst. Og vi som er over 38 år, trenger den, ser du.

God helg, forøvrig.