ODE TIL FLYTOGET

Dengang da man besluttet å legge flyplassen til Gardemoen, var det stor ståhei , for å si det mildt. Noen av oss heiet på Hurum som om det hjalp. Noen av oss visket lavmælt at våre fly skulle i hvert fall lande på Fornebu. For å vitse det bort, liksom.

Gardemoen var jo som å dra til Lillehammer. . Fortsatt kjennes det veldig langt å kjøre til flyplassen. Alltid lengre enn man husker. Merkunderlig nok er kjennes det kortere når man skal hjem. Byen møtes oss tidlig, heldigvis. Nordover er det bare landbruksområder – først når vi ser Vebjørn Sands vakre stjerne, skjønner vi at vi nærmer oss noe stort.

Gardemoen er stor. Og større skal den bli! Generelt liker vi ikke flyplasser. De er som å komme inn i et fremmed univers. I gode gamle dager var det hjemmekoselig, det var mennesker som hadde pyntet seg, herrer med frakk og sannelig også hatt. Rike folk som flottet seg. Vi andre likte å være i den store verden som altså ikke var så stor. Den gangen.

Nå er flyplasser enorme. Og mennesker er spøtt like, like reiseklær, like trillekofferter, like barn, like ansikter. Vi er alle i en travel strøm, følger skilter, ser aldri hverandre, bare haster og glir forbi inntil vi synker ned i lounsjen , i gaten, i østersbaren, eller pizzabaren. Da har vi handlet billig vin og ansiktskremen og sjokoladesnadder. Gudskjetakk er det bokhandel! Det er da kultur, må vite.

i vender oss aldri til flyplasser. Ikke til Gardemoen heller. Den utvides, løypen blir anderledes. Og jo eldre og mer trenet man vel er, så smyger det seg på en spenning om hvorvidt flyet går osv. Vi blir mer engstelige enn reiseglade. Idet hele tatt er transportetappen en mental og fysisk påkjenning – vi skal jo ut å oppleve verden! Vi som skal realisere drømmen, treffe dem vi er glade i, nyte og bli rikere på livet. Og så sitter vi der å engstes.

Flytoget er det beste med å skulle ut å fly. Flytoget menneskelig-gjør flyplassen. Flytoget beveger seg på bakken, i landskap og kjennes trygt og veldig kjent, trofast på minuttet og titt og ofte , litt om natten, men hele dagen. Slik tog alltid har vært – mennesker er i disiplinert ro, finner sete og ser hverandre. Vel kan man av vanvare hive seg på vanlige NSB ( unnskyld) -tog som skal lengre og langt. Men de reisende er fremmede, liksom. Derfor er Flytoget intimt mellom oss som av herrens grunner har bestemt oss for å ville reise avsted. Langt.

Da vi fikk Gardemoen og grudde eller var spente for hva nå en flott og diger flyplass var langt fra Oslo ville bringe – vi elsket jo Fornebu – vi gikk ombord på det vennlige og menneskelige Flytoget. Fra første stund ble det hengivenhet og kjærlighet. Vi blir normale av å stige på/av Flytoget.

Norsk tog er helt bakpå. Vi er et lite togland, som ministeren selv sa det. ( En grunn til å reise til Sveits, er at der kan man fråtse i togreiser!) Ikke går det tog til Europa, Bergensbanen tar for lang tid, Dovrebanen også. Men Flytoget som er en norske triumf av et tilbud – se det skal nå nedlegges!

Så det var det. Alt var bedre før.