På min store flatskjerm avsløres dramatisk at TV-innholdet på den enkelte kanal overhode ikke står i forhold til hverken form eller format. Man kan la seg blende et stykke på vei av det tekniske vidunder, men så slår tomhet og hulhet imot. Man fortviler over hvor dårlig programmet er, rett og slett. og grenseløst likegyldig.
Som det står i salmen; » Forgjengelighet, forgjengelighet …..» I ypperste naboskap med CCN, BBC og fransk kanal og TV2Nyhetskanal har GET klemt inn en Oslo-kanal. Den er rene, skjære amatørmesterskapet – ikke minst fordi eierne har fått betalt seg til ekslusiv plassering hvor verdens elite-sendere befinner seg og gjør sammenligningen brutalt avslørende som en boomerang.
Nå skal det sies at målgruppen for oslo-kanalen ikke er oss godt voksne, for all del. Ingen bør være en dag over 38 år verken i alder og størelse på klær. Dette er barnetime for de unge. Det handler om siste nytt i trender såvel i personer som i innpakning, reiser og mat og mote. Alt skal være kult.
Som yrkesutøver i filmens møte med publikum på kino, har man fortsatt et snev av nyskjerrighet på alt som ungt er. Man har fått en refleksbevegelse i kropp og sinn for å følge med i hva som er samtidsfenomener på alle skjermer, i kunst og kultur og både i by og land. Og utland med.
Denne Tv-kanalen representerer mest elevøvelser av eksperimentell karakter. Går-det-så-går-det. Det kan være sjarmerende nok. Dessuten kan vi etter livslang læring fort se om noen opptredende har tallent eller ikke. Det er en evig jubel man har lagt seg til nettopp å være i front når det gjelder å snuse opp en ny sensajon av en artist eller programleder, en grynder eller en personlighet.
Pia Haraldsen har en nøkkelrolle i denne Oslo-kanalen. Hun er reiseleder i reiseprogram og motedame i moteprogram. I mange år har hun opptrådd på TV2 både som det ene og det andre. Hun er imponerende energisk, det skal hun ha. Men jeg opplever henne kald og kontrollert, stramt smilende i enhver sammenheng med et » glatt leende» som det heter på svensk. Hun har 1 – ett – ansiktsutrykk. Og det bruker hun mot sine gjester som enten sskal forføres til å kjøpe seg turist-drømmen eller kjøpe seg bli-ny liv med klær og sminke, gjerne sammen med samboer som også kan kjøpe seg ny fremtoning.
Med strålende selvsikkerhet og kjemisk fri for den minste misstanke om at man egentlig prater tomhet og banaliter, glir både vertskap og gjester igjennom på en rikskanal dag etter dag. Man blir slått av en frimodighet som nesten er skremmende. Ikke at vi ønsker usikker og krypende,ydmyk ungdom. Ingen ting gjør oss mer jublende glad enn når unge seriøse mennesker står frem med optimisme og energi og kraft. Tallenter innefor klassisk musikk, enere som har oppnådd seire og heder i idrett eller utdannelse og skårer topp poeng og karaktere,r får oss nesten på gråten av ren bevegelse. Politiske ungdomsledere gir tro på fremskritt.
Det glimrende NRK-program EKKO hadde som tema denne uken om man kanskje burde hviske enkelte ungdommer i øret noe om at deres fremteden i media kanskje er i overkant av selvrealisering uten innhold og karakter, bare en form for egotripp i en fase i livet hvor man er mer på opplæring enn som interessant forbilde. De kan ta skade på sjelen av reality og idol-liv.
Man kan etterlyse voksenopplæring fra foreldre, kanskje, men alt håp for noen av oss brast da vi opplevde et foreldrepar som var sprekke-stolte over sin datter som i fyll og tull hadde hatt seg, som det heter, for åpent kamera i ungdomsprogram hvor sex skulle praktiseres!
Vi gir opp og taster oss videre til Canal5 hvor president Sarkozy går på direkten på et fransk vi bare nyter lyden av og et budskap vi må bruke hodet for å forstå.
.