FORØVRIG ER DET MIN MENING

at det må gå tog fra Oslo til København.

Det er ganske ubegripelig at vi i 2022 ikke kan ta tog fra Norge til Europa og utlandet. Vi kommer bare til Gøteborg – hva vi nå skal der å gjøre ( utenom å besøke Liseberg hvor det går leketog) I Gøteborg må vi finne oss et annet tog til Europa.

Tog er kultur. Tog er å reise på jorden, ikke oppe i luften. Ikke ute på havet. Tog er å befinne seg i landskap, i virkeligheten, blant folk og fe og byer og broer. Tog har rytme og gir ro og leseglede. På toget kan man bevege seg, kanskje til en spisevogn sogar .Buss er innestengt og er på motorvei.

I langt trangere tider tok man natt-tog til København. Gikk ombord på Østbanen om kvelden for å våkne i København om morgenen for å ha møter, utstillinger, shoppe, ha lunsj og middag for så å gå tilbake til sovevogn hjem til Oslo hvor man våknet for så å gå rett på kontoret.

Det var også hektet på Københavntoget en egen Pariservogn! Husker godt jeg som småpike gikk og strøk nærmest Pariservognen med hånden der jeg tok avsted hjem til Sarpsborg. Likeledes innimellom en vogn som førte deg til Berlin. Det var da Norge hadde tog-kultur.

I de senere dager har man lest hvor mange flyavganger man kan erstatte med Stockholmstoget mellom Sverige og Norge. For ikke snakke om å spare tid! Gardemoen og Arlanda ligger milevidt unna storbyene og tar tid til og fra før man kommer seg opp i flyet. Et hurtigtog farer avsted i tilnærmet lik reisetid og man kommer frem midt i sentrum! At Sverige og Norge ikke kan samarbeide om togprosjekter er pinlig, rett og slett. Fra Oslo går togskinner helt til København! De ligger jo der. Nedoverbakke er det også!

Jeg har fulgt et engelsk TV-program hvor en erfaren globetrotter utforsker ekstreme fjerne områder på kloden med tog, nye tog, gamle tog, luksustog og skramlekasser. Det er utrolig hva tog-ingeniører har lykkes med i fjellandskap og ørken, mellom stup og på sletter. I Sveits – et land som overgår vår norske fjellheim – har de et togtilbud som er imponerende. Panorama-tog i 2 etasjer. Og sannelig også kan man reise med medbragt privatbil.

Norsk tog-politikk er ynkelig og forvirrende og dunster bort i et virvar av storeplaner, bittesmå-planer, partipolitikk, distrikspolitikk som ligner stammekriger og så administrativt konglomerat. Vi bør være stolte av Bergensbanen ( som er 2 timer for langvarig) av Flomsbanen og Raumabanen og Dovrebanen. Sørlandsbanen går som om vi reiser i Alaska. I skauen. Og kommer bare til 1 by – Kristiansand. Skal man til Stavanger, må man reise med ryggen første halve strekningen fordi tog-settet snur siste etappe.

Tog er historie. Tog er naturvern. Tog er kultur. Tog er fremtid! Så hvorfor kan vi ikke ta tog til København. NÅ.