EN KRONPRINESSE PÅ VIFT.

HVor fritt kan man juge på film?

Som kinodirektør kom jeg i klammeri med Amalie Christie om AMADEUS – filmen til Milos Forman. Hun klandret både regissør og manusforfatter Peter Shaffer for å ha skapt en Mozart som ikke var dokumentarisk korrekt. Hadde den kjente norske klassiske pianist og musikkpedagog fått det som hun ville, nemlig en biografisk forskningsbasert film gjerne i svart/hvitt – ja så hadde den blitt sett av 50 mennesker i kjelleren på Klingenberg. AMADEUS ble sett av millioner verden over og skapte en ny æra for Mozarts geniale univers. Og nettopp klassisk musikk. ( Dette kalte jeg for Amalie Christie-syndromet -)

Dette fordi Milos Forman forførte oss alle med en Mozartskikkelse som – i følge Amalie Christi altså var helt feil – han var røveraktig, fjollete, leken og hadde en merkunderlig latter.

Et annet tilfelle – det ble antydet at Karen Blixen ( Meryl Streep ) aldri danset i måneskinn med sin Dennis ( Robert Redford ) som vi så i filmen OUT OF AFRICA – men vi kunne aldri stå i mot, som professor Erling Nielsen så riktig sa det. Filmen førte til en ny æra for den danske forfatterinnes litterære univers. Hun hadde aldri blitt lest av så mange før filmen.

Nå viser NRK sin serie ATLANTIC CROSSING hvor vi opplever den kongelige familie, den amerikanske president og en rekke historiske personer i dramatiske krigsår både i Norge, USA og England. Serien er bredt anlagt. Vi drives inn i storpolitikken nok engang, men hovedpoenget er vår Kronprinsesse Martha´s opphold i USA, hennes relasjon til president Roosevelt , men også hennes ikke ubetydelig rolle som NORSK kronprinsesse gjennom krigsårene.

Nå er jo Kronprinsessen død, men både KOng Harald og Prinsesse Astrid er velsignet levende. Og kan sammen med oss alle sitte søndager å se sine foreldre og seg selv på film. Det må være en merkunderlig opplevelse.

Det er mye godt å si om NRK`s store satsning.Ikke minst får vi et høyst fortjenstfullt bilde av kronprinsessen og den innsats hun gjorde under krigen. Som i overnevnte filmproduksjoner stimulerer den oss alle til å lese mer, dypdykke i nær historie, den militære og politiske og som hovedpoeng er- å komme nærmere den kongelige familie som levende mennesker, som foreldre og ektefelle – som oss andre.

Antagelig kommer de for nær. Pikant åpning med erotisk liv og røre på togreisen i USA, med flirt og moro, med kvinneglam og stygge stikk om utroskap, med en liten prins ( KOng Harald) som nesten svelger en dødspille! Ser med uro frem til enda mer spekulativ antydning til det visstnok litt for varme forhold Kronprinsessen hadde til USA`s president . Så langt er jo presidenten skildret som en skøyergutt, en rabagast og en moromann både bak rattet og i salongen. På det tidspunkt var han dødssyk – bare for å nevne det. Dette tror jeg blir klamt.

NRK skal ha ros for å legge parallelt med serien og etter hver episode en fakta-liste slik at vi kan sjekke hva som er jug og hva som er sant.

Men likefullt er det problematisk å under dekke av kunstnerisk frihet og overordnet hensikt med å skape innsikt og gi appetitt på mer kunnskap om norsk historie – og skape pikant, kanskje spekulativ underholdning omkring nære og kjente og levende mennesker.

For de kongelige i alle land er det jo » a part of the deal». De har et forhold til presse og kunstnere og underholdningsbransje og kanskje historikere som må være menneskelig sett meget problematisk . Men altså ikke noe nytt.

Film på Tv eller kino som omhandler nålevende konger eller prinsesser, og ellers kjente og kjære og det motsatte, stor eller liten – bør kjenne sin FORPLIKTELSE til kunstnerisk og kreativ kvalitet for sin frie holdning.

Milos Forman med AMADEUS og Sydney Pollack med OUT OF AFRICA var begge formidable kunstnere og kunne juge slik at det skapte mesterverk for all tid.

ATLANTIC CROSSING står foreløpig på venteliste.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *