EL-BIL I VINTER-NORGE.

Herr Mercedes bør tilsnakkes. Han har solgt oss en sterk og behagelig splitter ny bil. Som på alle måter er en fryd å kjøre – men IKKE i vinter-føret med opp mot 10 minusgrader og lass av snø som dekker vidunderet.

For det første – han har ikke konstruert varme på rattet. Vel kan man blåse kupeen varm i god tid ( å tappe batteriet ) og da hjelper det også på hendene. Men det er som varmekabler på badegulv – man må bare ha det. Slik også med varme på bilratt.

Så er det jo slik at panseret som har lass med snø, må kostet før start. Likefullt blir det alltid et lite lag her og der tilbake. For det er jo ingen varm motor der foran som smelter snøen . Og dermed vinduspusserne heller ikke! De er frosne. Og skriker stygt når man så prøver å fjerne litt vinter på ruten.

Bilen har mange sensorer rundt forbi. De blinker og piper når man beveger seg i landskapet. Som også har brøytekanter hvor det skaper signaler inn mot sjåføren som konsentrerer seg om å holde seg på rett kjøl i sidegater. I tillegg kommer det meldinger på display om å se opp for fotgjengere!

Tilbake til vindusviskerne. Ved kjøring i lengre strekk på vei mot julefjell-ferie så fyker det stadig mot ruten. Da er det mange minusgrader, ingen varm motor under pusserne- Og viskerne er frosne! Å få spyleveske til å vaske er også ofte et kuldesjokk. Løsningen er å sette på en varm virvelvind rundt ørene i kupeen.

Herr Mercedes – du må få orden på ladestatsjonene. Herr Tesla har greid det. Våre ladestasjoner er mindre utbredt – joda, jeg har diverse apper og ladebrikker – men dine » pumper» er mer sjeldne og ofte ute av drift. Og det blir derfor kø! Lang kø.

Vi sjåfører som er over 38 år, men som likefullt følger tidens krav om å være miljøbevisst og dermed el-bil-kjørende – vi får lett ladeangst. Selv om sommeren, men om vinteren blir som nevnt angsten sterkere og mer permanent.

Vi overveier å leie bensinbil når vi skal langt avsted. Vi vet å ordne oss på den faste turen til faste familiehytter og hus. Der kan vi kartet og vet hvor stasjonene ligger.

Men å ferdes på ville veier til fjells eller nord i landet og langt – da er det fristende å få seg en avslappet og trivelig og trygg biltur med god gammeldags diesel eller bensindrevet, Mercedes f.eks.

Fremskrittet skal frem. Vi vet det og vil bidra. Men Herr Mercedes – vinterNorge vil fortsatt være kald og ubehagelig og langvarig og langstrakt. På vegne av flere – få fart på «pumpene»!