DROSJE PÅ VEI !

Jeg er blitt hektet på UBER . En god venn viste meg hvordan han med sin app på sin mobil hadde knyttet seg opp til dette nye drosje-tilbudet. Vips – der og da fulgte jeg opp. Nå er jeg blitt glad praktiserende kunde av UBER, jeg også.

Jeg har en måneds erfaring og kan gi følgende stemningsrapport.

Man registrerer sg med sitt kontonummer og sin bostedsadresse. Det siste spiller ikke så stor rolle fordi man kan taste seg til drosje fra hvor som helst. Men jeg tror det gir en form for identifikasjon.

I praksis skjer så at man taster app og får strak en hilsen – bil er på vei, det tar 5 min. f.eks. Så følger man på GPS den bestilte bil på sin vei til deg der du venter. Opp kommer straks foto og navn på din sjåfør med hans mobilnummer, hva slags bil – svart Tesla i mitt tilfelle – og så svinger bilen opp til avtalt tid.

Og hva skjer – jo sjåføren kommer raskt ut, hilser og åpner døren! Når skjer det med vanlig drosje? Alle mine UBER-sjåfører har vært av utenlands opprinnelse. De har vært vennlige, pratsomme, interesserte i deg og din ferd på høflig og konverserende vis. De er vanlig kledd, bilen er nyvasket og anonym – som om du har din egen privat-sjåfør-tjeneste.

Når man så kommer frem – igjen går føreren raskt ut av bilen og åpner døren for deg, hilser og takker og ønsker på gjensyn. Ingen betaling for der og da registreres turen på ditt kontonummer. Summen kommer umiddelbart opp på din mobil, igjen med bilde av sjåføren og mobilnummer, om man ønsker å reagere, OBS – OBS En vanlig drosje som vanligvis koster kr.250,- koster med UBER kr.77,- ( jeg foretok en tur til og fra en adresse med henholdsvis Oslo Taxi og UBER ) .

Dette er forførende! Plutselig kan man ta UBER til en restaurant på andre siden av byen – det koster jo bare forretten! Og skal man til Den Norske Opera som ligger vrient til kommunikasjonsmessig og gangmessig i regn og vind og privatbil er utelukket – vips – bestill UBER!

Alle nymotens ting har sine minus-sider. UBER  har ikke nok biler. Du kan få beskjed om» ingen bil tilgjengelig – prøv senere.»

Dernest kan man ikke forhåndsbestille. Skal man nå et fly, en forestilling, et arrangement  – da må man enten ha veldig god tid eller ringe Oslo taxi.

Som med netthandel – man kan altså ikke ringe sjefen, stå ved en disk og klage. En venninne kom til Oslo med danskebåt og UBER godtok ikke adressen. Hvorfor?

UBER appellerer til det genet vi alle har – vi skal kjøpe på salg, kjøpe billig, dra til Strømstad for å handle osv. Selv har jeg blitt hektet på å kjøpe billig diesel på spesielle dager. Da hender det jeg måp la bilen stå onsdag fordi jeg skal fylle billigere torsdag formiddag. Det går sport i det!

Her passer UBER inn. UBER  er fremtid. UBER  er smart. desuten trenger den tradisjonelle drosjenæringen konkurranse. Der har det vært mangel på service, høflig assistanse, kunnskap og smil! Sjåførene orker knapt å snu seg med tastemaskinen for kortet ditt Og når gikk de ut av sitt førersete for å åpne døren og hjelpe deg opp og ut fra sofasetet der bak?

Gamle folk har sperre på å bruke drosje. Det er det siste vi gjør. Det er dyrt og synd og skam.

Derfor  godtfolk og alle i Den Tredje Alder – UBER er for oss!  Tut og kjør, kom på løp!