Å MENE OG Å TJENE.

For mange år siden begynte jeg å blogge. Det var veldig nytt og trendy. Jeg hev meg på da jeg plutselig som pensjonist hadde forstått at det gikk ann å mene og tjene penger på det. Man kunne få tilhengere til å kjøpe produkt, f.eks. Og vips så var man sponset av noen som ville bruke meg som reklame.

Nå var det jo få lesere av bloggen min som interesserte seg for en gammel dames for- hold til brodder og klær for modne kvinner. Vel skrev man jo om alt annet, men profilen var utvilsomt alderspreget. Det ble bare blogg og ingen fortjeneste.

Nå gjelder det å være influenser! Her snakkes om hvor søkkrike idrettstjerner blir. Men influensene tjener jo milloner! Dette har jeg dypdykket i. For en imponerende produksjon fra flinke folk som kan sitt fag eller sitt produkt og er ustoppelige.

Hver søndag har jeg som bestemor en lengre mobilsamtale med min 30årige datterdatter i Philadelphia om alt og det meste, (mest bøker ) Sist spurte jeg henne om hva jeg som influenser skulle starte opp med og hvordan Blogg og podcast og Instagram – greit nok. Men nå trengte jeg ung og ny assistanse for å starte noe nytt.

Vel ble vi først enige om at antagelig måtte man være ung. Ikke en dag over 38 år. Da ble det straks ganske åpenbart umulig, men verd et forsøk likefullt.

Så gjelder det å ha et uimotståelig produkt, både som kunne stemme med influenseren som person (?) som solgte i kraft av seg selv. utseendemessig og utadvendt og selvsagt smart og i tiden (og helst før.) Som seere og lyttere bare måtte ha, kjøpe og forbruke.

Det siste moteprodukt er ikke minst bakervarer og mat idet hele tatt. Boller går som varme hvetebrød. Flinke influensene legger ut oppskrifter og fagkunnskap – Gjør det til sin egen livsstil og åpner da også for privatliv og annet ( ungt) liv ved kjøkkenbenken.

Her stiller en enkefrue dårlig. Man har ikke lengre et frodig mathold i heimen. Altså helt uinteressant.

Det eneste produkt man kunne selge er – for å si det rett ut – hjemmestrikkede vaskekluter! Kinodame og kjent samfunnsdebattant og skribent har i høy alder blitt sittende i blåstolen, strikkende kluter til enhver anledning, som vertinnegave, i alle farger, ikke mer enn to ad gangen ,i bomull så den kan kokes . Faktisk veldig populært . Og etterspurt. Men enkefruen har blitt 86 år også i fingrene. Som pianospill, så også strikking. Det går tregere.

Hvis man idag skal følge med i hva som rører seg i samfunnet, da må man lese sosiale media. Trump vant valget fordi han fulgte og deltok på alle plattformer .Her hjemme i hverdagen er det nettopp influensene, blogger, facebook osv som forteller oss om folks bevegelser og interesser og levesett både veldig privat og i fellesskapet.

Akk ja – det blir nok som observatør og privatblogger man setter seg ved kontorpulten. Influensere imponerer, jeg tror faktisk de fortjener sine millioner. Og de har kommet for å bli. !Følg med – mye å lære.